-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48057 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

راجع به آية 17 سورة مريم توضيح دهيد، منظور از روحي كه خدا براي مريم فرستاد چيست؟

از نظر علامه طباطبايي;، مفهوم جمله فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا; در اين هنگام ما روح خدا را به سوي او فرستاديم و او در شكل انساني بي عيب و نقص بر مريم ظاهر شد، آن نيست كه جبرئيلصورتاً و سيرتاً تبديل به يك انسان شد، بلكه معناي تمثل، اين است كه چون جبرئيل از سنخ موجودات فرا بشري و فرشتگان بود، در حاسّه و ادراك حضرت مريمبه صورت بشر محسوس شد، نه اين كه واقعاً هم به آن صورت درآمده باشد، بلكه در خارج از ادراك وي، صورتي غير صورت بشر داشت; در همان حال هم كه به صورت بشر متمثل شده بود، باز فرشته بود نه اين كه بشر شده باشد.( ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ترجمة سيدمحمد باقر موسوي همداني، ج 14، ص 52، نشر بنياد علمي و فكري علامه طباطبايي. )

ولي تفسير ديگر تمثل اين است كه آن فرشتة الهي به صورت انساني درآمد، هر چند سيرت او همان فرشته بود، ولي حضرت مريمدر ابتداي امر كه خبر نداشت، چنين تصور ميكرد كه در برابر او انساني قرار گرفته است.

در روايات و تواريخ نيز ميخوانيم كه مثلاً: ابليس در آن روز كه مشركان در دارالندوه جمع شده بودند و براي نابودي پيامبر6 توطئه ميچيدند، او در لباس پيرمردي خيرانديش و خيرخواه ظاهر شد و به اغوا كردن سران قريش پرداخت.

و نيز در روايات ميخوانيم: مال و فرزند و عمل انسان به هنگام مرگ در چهرههاي مختلف و خاص در برابر شخص مجسم ميشوند. تمثل در تمام اين موارد، مفهومش اين است كه چيزي يا شخصي صورتاً به شكل ديگري در ميآيد، نه اين كه ماهيت و باطن آن تغيير يافته باشد.( تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 13، ص 36، دارالكتب الاسلامية. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.